رضا پورکریمان

ReZa PouRKaRiMaN
رضا پورکریمان

تو دنیای منی اما ؛ به دنیا اعتمادی نیست !

پیام های کوتاه

بایگانی

پیام رسان ایرانی

جمعه, ۲۶ دی ۱۳۹۹، ۰۵:۳۷ ق.ظ


تقریبا سال 88 بود که وارذ یه مسنجر ایرانی شدم. البته مسنجر تحت وب و نرم افزاری بود و مثل الان که مسنجرا در سیستم عامل اندروید و ios هستن نبود. این اپلیکیشن ها هم بعدا مد شدن و اون موقع اندروید توی بازار نبود. خلاصه که اون مسنجر اولین و آخرین مسنجر ایران بود که واردش شدم و از حق نخوام بگذرم با اینکه از نظر فنی برنامه نویسیش مثل یاهو مسنجر بود ، اما روی هم رفته خوب برنامه نویسی شده بود و به اصطلاح مسنجر ایرانیزه شده ی خوبی بود. اسمش هم مسنجر L4i بود . بعد از اون هم که وارد دنیای اندروید و ios شدم و یادمه اولین مسنجرهایی که اون زمان مد شده بود وایبر بود و لاین بعد از یه مدت هجوم کاربرا به سمت گوشی های اندروید به حدی بالا رفت که سرورهای وایبر اونقدری که باید و شاید پاسخگوی نیاز کاربرا نبود و هنگ میکرد و از دسترس خارج میشد و کاربرا هجوم بردن به سمت مسنجر قوی تری به نام تلگرام ، تلگرام که فیلتر شد اپلیکیشن های زیادی بودن که مردم دیگه بصورت پراکنده به سمت اون ها رفتن . واتساپ بود ، ایمو ، حتی اینستاگرام هم بود اما اینا تا زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود توی ایران در برابر تلگرام  ابزار جانبی به حساب میومدن ... چون انصافا تلگرام خیلی خوب بوده و هنوزم به نظر من جزو بی رغیب ترین مسنجرهاست . چون کاربری ساده ای داشت و برای هر مخاطبی تجربه لذت بخشی بود کار کردن باهاش و از امکانات خوب و با کیفیتش هم که نگم براتون ، تماس تصویری ، تماس صوتی ، قابلیت ایجاد کانال و قابلیت ایجاد گروه و سوپر گروه و بسیار قابلیت های خاص و ویژه دیگه و از همه مهم تر اینکه در مقایسه با اپلیکیشن های هم ردیف ، کمترین میزان هنگ و خارج از دسترس بودن رو داشت به خاطر سرورهای قوی که داشته . اما یه عده لعنتی از خدا بی خبر با بهانه های واهی و مسخره اعم از اینکه تلگرام عامل ایجاد خسارت به خانواده ها و کشور میشه و تروریست از طریق تلگرام وارد کشور شده و ... به جای اینکه تدبیر عاقلانه داشته باشن ، مثل وحشی ها جلوی این پلتفرم محبوب رو گرفتن و احمقانه فیلتر کردن . 

بعد از اون خیلی از نهاد ها پول بیت المال رو هدر دادن که مسنجرهای مشابه و به اصطلاح احمقانه خودشون (بومی) جایگزین کنن و معرفی کنن که خیلی ها از جمله خود من حاضر بودن به مسنجرهای به درد نخور مثل واتساپ پناه ببریم ؛ ولی هرگز سمت مسنجر تولید داخل با میزبانی سرور داخلی نریم ! چون فارغ از اینکه به هیچ وجه کیفیت نداره ؛ بلکه مهم تر از اون ، امنیت نداره !

حتی یه زمانی هم با اینکه سرور واتساپ و... به مشکل برخورده بود باز حاضر بودیم بدون مسنجر سر کنیم ، ولی هرگز سمت نرم افزار و برنامه ها و اپلیکیشن های به اصطلاح بومی نریم . چون با فیلتر کردن تلگرام در بدترین زمان ممکن ، اطمینان به دولت و حاکمیت بیشتر از پیش از من و خیلی از مردم سلب شد . حتی یادمه چند تا از دوستای مذهبی و بسیجی من خیلی سعی داشتن برای عدم قطع ارتباط ، قانعمم کنن که این اپلیکیشن هارو نصب کنم ... ولی خودم سعی میکردم اپلیکیشن های جایگزین تا حدی بهتری رو بهشون پیشنهاد بدم و اینکه ترغیبشون میکردم که اونا هم از این اپلیکیشن ها استفاده نکنن.

خلاصه که هنوز هم پای نظرم هستم و معتقدم که فیلتر کردن اپلیکیشن ها کار احمقانیه ؛ مثل اینه شما جلوی استفاده از چاقو یا کبریت یا هر چیزی که ریسک و احتمال خطر داره رو بگیری ، و بگی استفاده نکن چون خطر داره ... خب با همون چاقو میوه هم پوست میکنن یا با همون کبریت آتیش برای گرم شدن هم روشن میکنن ؛ پس این احمقانه س که جلوی یک ابزار ضروری رو به دلیل اینکه احتمال این وجود داره که مشکلی پیش بیاد ، فیلتر کنیم .

اخیرا هم که نرم افزار سیگنال جایگزین شده برای واتساپ و تلگرام (به دلیل فیلتر بودن) خبرها حاکی از اینه که این اپلیکیشن از مارکت های ایرانی به دستور کارگروه فضای مجازی ، حذف شده و این هم یک نمونه دیگه از یک حماقت بزرگه که که به جای پیدا کردن راه مناسب ، صورت مسئله رو حذف میکنن !

۹۹/۱۰/۲۶