رضا پورکریمان

ReZa PouRKaRiMaN
رضا پورکریمان

تو دنیای منی اما ؛ به دنیا اعتمادی نیست !

پیام های کوتاه

بایگانی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

( Big Brother - برادر بزرگ اشاره به فرد یا حزب حالک در کشورهای دیکتاتوری دارد که تک تک افراد جامعه را از هر حیث تحت نظارت و سلطۀ خویش دارند.) برادر بزرگ مراقب توست.

پلیس افکار

وزارت حقیقت یا همان مینی ترو (minitro)

جنگ، صلح است.

آزادی، بردگی است.

نادانی، توانایی است.

مینی ترو-مینی پَکس-مینی لاو--مینی پلینتی

+ پست بعدی در تاریخ 1 تیر 402 - ساعت 00:00 منتشر خواهد شد.

۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۳۰

سریال بیست قسمتی به نویسندگی و کارگردانی "نیما جاویدی"

در همین ابتدا باید بگم که منو یادِ فیلم سینمایی "ساکن طبقه وسط" به بازیگری - کارگردانی "شهاب حسینی" انداخت.

البته که فیلم سینمایی و سریال قیاس مع الفارق محسوب می شود، اما بطور کلی بن مایه پرداخت تعداد کاراکتر در فیلم مد نظرمه !

شوخ طبع و به مزاح بخوام بگم؛ آکتور ، ماحصل یک دود و دم نویسندگی ست.
دود و دم نویسندگی از نوع جالب ... البته که ایرادهایی هم وارد بود بر این اثر .

ایفای کاراکترها مختلف نمایشی و تیپیکال و همچنین یک روند و روال سیال و جاری روزمره توسط نوید محمدزاده و احمد مهران فر.

اعتماد کردن به سریال و وقت گذاشتن برای اون، حداقل برای شخص من، دیگه تبدیل شده به یک وسواس. یعنی صبر میکنم سریال بطور کامل منتشر بشود و فیدبک و خروجی نظرات هنگام پخش فیلم توسط کسانی که پیگیر سریال هستن و نقد پس از انتشار تمامی اپیزودهای سریال رو مورد بررسی قرار میدم و اگر ایراد فنی نبود و تجمیع نظرات و انتقادات بر وفق مراد بود، اونوقت اقدام به دیدن می کنم. البته که باز این وسواس به همین جا ختم نمیشه و اول فقط سه قسمت ابتدایی رو برای تماشا دریافت میکنم و باز بر اساس طبع و میل خودم نسبت به روال و روند داستان و بازی ها و دقت بر تمامی جوانب فنی ادامه قسمت ها رو دنبال می کنم.

خیلی توضیحاتم در مورد خودم زیاد شد و به نظرم بپردازم به اصل ماجرا که همانا نقد و بررسی سریال "آکتور" به نویسندگی و کارگرذانی "نیما جاویدی" و تهیه کنندگی "مجید مطلبی" و بازیگری "نوید محمدزاده" و "احمد مهران فر" بوده .

سه قسمت اول سریال خیلی مهمه به نظرم ... چون باید "گیرایی" داشته باشه به نظرم.
گیرایی به این معنا که مخاطب رو بتونه همراه کنه و با خودش ببره به فضای سریال.
البته گیرایی به نظرم با مقوله "چک اول" کاملا متفاوته.
این مهم (چَکِ اول) خودش یک سر فصل اساسی داره که در حال حاضر کاری بهش ندارم !

سه قسمت اول بخاطر نوع بازی و انتظاری که هر مخاطب بنا به سلیقه و علاقه خودش داره میتونه متفاوت باشه اندازه ش ! بطور کلی ، بنا به دلایلی باب میل من بود و خوب پیش رفت به نظر من !

کنش ها و واکنش ها و اوج و فرود و بالا و پایین ... گره افکنی و گره گشایی تا حدی نرمال پیش رفت .

از قسمت 13 به بعد ایرادهای فنی مثل : "حفظ نشدن راکورد" و همچنین اصطلاح آب بندی و ضعف در بازی نمود و نمو پیدا کرد.

+ راکورد پیاز در قسمت 13 و بعد از اون کم کم در قسمت های بعدی ایرادات مثل زخم سر باز کردن و موضوع بدِ قضیه اینکه ایراد تا شُل شدن روند داستان هم پیش رفت.

یعنی تا 13 قسمت بیشتر نتونستن سریالُ با کیفیت نرمال و ایده آل پیش ببرن.

دقیقا تنها علتی که باعث میشه سخت گیر تر بشم روی انتخابم برای دیدن سریال بخصوص سریال نمایش خانگی که فارغ از صرف وقت ، هزینه داره؛ همینه !

کیفیت !

با این حال ... برای شروع بد نبود . برای نیما جاویدی که پیش از این سابقه ساخت سریال نداشته و از کارهای خوبش میشه به فیلم سینمایی "سرخ پوست" یاد کرد.

قصد بررسی ریز به ریز و جز به جز سریال و بازی ها رو ندارم و تنها چیزی که باقی میمونه بخوام بگم و اگر نگم روی دلم میمونه ؛ اینه که :

"یه زمان آفت عمل زیبایی بینی افتاد به جونِ یه سری بازیگرایی که واقعا حیف شد و از دید و قلم افتادن به نظرم با تصمیمشون برای عمل زیبایی بینی ؛ که رسماً باعث شد چهره نچرال و طبیعی کمتر بشه و بعدش هم که آفت جدیدی اومد تحت عنوان «کامپوزیت دندان» که رسما گند زد به قدرت بیان خیلی از بازیگرا "

در قسمت 17 به بعد سریال آکتور ، خیلی این موضوع توی چشم و تو ذوق بزن بود !
بیان نوک زبونی و پرتاب شدن تف هنگام دیالوگ های عصبی و... خیلی چهره خوبی نداشت ! یعنی تا یه حدی قابل پذیرش و نادیده گرفتنه ؛ اما از یه حدی بیشتر دیگه حال بهم زن و اعصاب خورد کن میشه !

فی المجموع خسته نباشید میگم به همه ی اعضای گروه به غیر از منشی صحنه کار خانم دنیا راد خنده و اینم بگم که اونقدری که تف های مکرر نوید در سریال بارز بود تُفِ سگ در قسمت 19 سریال نبود که راکوردش حفظ نشد و از روی شیشه پاک شد خنده

اما روی هم رفته واقعا و جداً خسته نباشید و دست مریزاد میگم به کل تیم و گروه سریال آکتور ؛ یقیناً و بلا شک ، ساخت یک فیلم کوتاه کلی خسته کننده و آزار دهنده و سخته واقعا؛ چه برسه به سریال که واقعا و قطعا و به مراتب سخت تره !

خلاصه که دمتون گرم . من با وجود ایرادای فنی و غیر فنی و هر چیزی که شنیدم و دیدم و برآورد کردم ... دوست داشتم این سریالُ . به نظرم از خیلی از سریالایی که در حال حاضر داره پخش میشه و پخش شده قشنگ چندین لِوِل و چندین سَز و گردن بالاتره !

+ با آرزوی پیروزی و حال خوب برای تک تک اعضای گروه سریال آکتور

در نهایت جا داره همین جا یه اشاره به بازی شگفت انگیز و فوق العاده هم دانشگاهی خودم داشته باشم که کوتاه موجز و خارق العاده بود به نظرم . مرجان قمری عزیز ! 🌷

♥ برای آکتور و تمام خوب و بدش ♥

◘ رضا پورکریمان - 30 خرداد 402

۳۰ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

صفحه 14

کتاب 1984 ما را از خطری آگاه می کند که امروز تمام انسان ها با آن رو در رو هستند، خطر جامعه ای با آدم های ماشینی که کوچکترین نشانی از فردیت، عشق و افکار نقادانه در آنها باقی نمانده است، ولی به دلیل "دوگانه باوری" از وضعیت خود آگاه نیستند. چنین کتاب هایی هشدارهایی جدی و قدرتمند محسوب می شوند و چه تلخ خواهد بود اگر خواننده از سر خودبینی، کتاب 1984 را صرفاً داستانی درباره خشونت استالینیستی ارزیابی کند و اشارۀ آن به جامعۀ امروزی ما را در نیابد.

+ پست بعدی در تاریخ 30 خرداد 402 - ساعت 00:30 منتشر خواهد شد.

۲۸ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

صفحه 12

نکته مهم دیگر در بحث اوروِل، رابطۀ تنگاتنگی با دوگانه باوری دارد و آن عبارت از این است که با دستکاری ماهرانۀ ذهن، فرد دیگر، چیزی بر خلافِ آن چه که فکر می کند، نمی گوید، بلکه به متضاد آن چیزی که حقیقت است، فکر می کند. بنابراین، برای مثال، اگر او استقلال و انسجام فکری خود را به طور کلی از دست داده باشد، و در ضمن خود را متعلق به کشور، حزب و یا مؤسسه بداند، پس دو به علاوۀ دو می شود پنج، یا بردگی، آزادی است. و از آنجا که دیگر به تفاوت بین حقیقت و غیر حقیقت آگاه نیست، احساس آزادی می کند.

انسان می تواند در برابر این تصویر، دو واکنش از خود نشان دهد: یا بیش از پیش نا امید و تسلیم شود، یا با پذیرفتن این که هنوز دیر نشده است، با شجاعت و شفافیت بیشتر با این مسئله برخورد کند.

۲۷ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

صفحه 11

هرمان کان، یکی از نویسندگان زبده، موضوع های مرتبط به راهبردهای اتمی، از این هم فراتر می رود. وی می گوید: «...به عبارت دیگر جنگ وحشتناک است، در این مورد بحثی نیست، اما صلح نیز همین طور است و به جاست با محاسبات امروزی مقایسه ای بین وحشت جنگ و وحشت صلح صورت بگیرد تا ببینیم کدام یک بدتر است.»

۲۶ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

صفحه 11

• دوگانه باوری : به این معناست که فرد به طور همزمان، در یک مورد خاص دو عقیدۀ متضاد داشته باشد و هر دو را نیز بپذیرد...این فرایند باید آگاهانه باشد، در غیر اینصورت نمی تواند با دقت کافی انجام شود. اما در عین حال باید ناآگاهانه باشد وگرنه احساس خطا، احساس گناه به همراه می آورد.

۲۵ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

(صفحه 10 و 11)

اوروِل به شما، "چگونه ممکن است میلیون ها نفر اشتباه کنند" جملۀ  "چگونه ممکن است حق با اقلیتی یک نفره باشد" را اضافه می کند و به روشنی نشان می دهد در نظامی که توجه به مفهوم حقیقت همچون یک حکم عیسی مرتبط با واقعیت منسوخ شده است. کسی که در اقلیت قرار می گیرد باید بپذیرد که دیوانه است.

۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۲۴

ص(10)کتاب جورج اوروِل

رهبران حزب، خود از هدف واقعی خویش، که همانا حفظ قدرت است، آگاهند. به زعم آنان؛ "قدرت وسیله نیست، بلکه هدفت است. و قدرت به معنی توانایی تحمیل درد و رنج بی حد به دیگر انسان هاست

(این تعریف از قدرت برگرفته از کتاب

escape from freedom

(اثر اریک  فروم می باشد)

۲۴ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۰۰

در بخش مقدمه ی کتاب 1984 نوشته ی "جورج اوروِل" میخوانیم

روحیه به تصویر کشیده شده در این کتاب، نومیدی نسبت به آیندۀ انسان است و به همگان هشدار میدهد که اگر روند تاریخ تغییر نکند، انسان ها در سراسر دنیا ،بی آنکه خود بدانند، خصوصیات انسانی خود را از دست می دهند و به آدم های ماشینی و بی روح تبدیل می گردند.

+ ته نوشت : 

از این پس تقریبا هر روز و یکی دو روز یه بار بخش های از کتاب 1984 - نوشته جورج اوروِل که از خوندنش بسیار لذت بردم و بسیار حیرت زده شدم و یه جاهایی هم با تصور و تجسم، ترسیدم؛ می پردازم و از قسمت هایی که نت برداری کردم منتشر خواهم کرد.
این کتاب رو اگر نخوندید واقعا و به شدت پیشنهاد میشه. 

۲۳ خرداد ۰۲ ، ۱۴:۱۷

.
از 17 خرداد 69 تا حالا 33 بهار گذشت !

دیگه حرف آنچنانی باقی نمیمونه، جز اینکه از خدا بخوام ریشه و نطفه ی کسایی که مملکت رو به این روز و اوضاع کشوندن نابود کنه و امیدوارم هر کسی که برای ایران و ایرانی قدم مثبت برای صلح ، آزآدی و آرامش بر میداره ، تنش سلامت باشه و راهش پر ره رو باد.

در نهایت از هر کسی که تبریک تولدت گفت ممنونم و حتی از کسایی که یادشون رفت هم ...

نمی گذرم از کسایی که اینترنت ایران رو به گند کشوندن و سرعت اینترنت رو پایین آوردن و یا قطع کردن و فیلتر کردن ! امیدوارم که خدا هم نگذره از باعث و بانی این مکافات !

+ پ ن : خواستم یه کم بگذره ببینم چی میشه ؟ هیچی نشد ! همه چیز همونجوریه که نباید باشه !

۱۸ خرداد ۰۲ ، ۰۰:۱۱